Tuesday 15 December 2020

SIGMA Elevator OTIS50E-EE PSU repair

Minggu lepas saya dirujuk 4 unit PSU (power supply unit) yang membekalkan output 5vdc, 15vdc & -15vdc untuk kegunaan lif.

PSU buatan Korea ini menggunakan bekalan elektrik 110vac. Salah satu PSU tersebut telah dan pernah saya baiki sebelum ini iaitu kira-kira dua tahun yang lalu dengan kerosakkan yang sama seperti pada artikel di sini.

PSU tersebut rosak semula dan perlu dibaiki dengan kerosakkan yang agak kritikal kali seperti boleh dilihat pada gambar-gambar di atas dan di bawah.

Semua kapasitor yang rosak boleh dilihat dengan mata kasar iaitu kembung serta bocor seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

KIA7815

Setelah kapasitor yang bocor/rosak ditukar dan diuji, PSU tersebut masih gagal berfungsi. Pemeriksaan seterusnya menemui sebiji 'voltage regulator' berlabel KIA7815 didapati rosak seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Lampu indikator pada PSU kini menyala setelah 'voltage regulator' ditukar dan diuji semula. Pemeriksaan pada voltan output hanya menemui 5v dan -15v sahaja dan tiada bacaan pada output 15v.

LM2676

Tiada kerosakkan komponen lagi yang ditemui apabila diperiksa semula menggunakan multimeter dan saya syak sebiji 'step down voltage regulator' yang berlabel LM2676 mungkin rosak seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

LM2676 baru...

Dipendekkan cerita, saya cuba tukar 'step down voltage regulator' tersebut dengan mengambil dari PSU yang telah siap dibaiki. Setelah ditukar dan diuji buat kali ke-3, kesemua voltan output iaitu 5v, -15v & 15v telah ada dan ianya telah berjaya diselamatkan.

Semua komponen yang rosak telah saya tandakan pada gambar di atas iaitu:-

  1. Sebiji kapasitor utama 220uF, 200v
  2. 3 biji kapasitor output 2200uF, 16v
  3. 2 biji kapasitor 330uF, 50v
  4. sebiji kapasitor 330uF, 35v
  5. sebiji 'step down voltage regulator' LM2676
  6. sebiji kapasitor 47uF, 50v
  7. sebiji kapasitor 100uF, 25v
  8. sebiji 'voltage regulator' KIA7815

5v

Gambar di atas dan di bawah menunjukkan bacaan pada kesemua voltan output PSU setelah kesemua komponen yang rosak di atas telah saya ganti.

15v

Ini merupakan kerosakkan komponen yang paling banyak pernah saya baiki setakat ini dan ianya masih berbaloi dibaiki sebab kos komponen yang ditukar tidak sampai 10% dari harga PSU yang baru.

-15v

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.