Monday 21 December 2020

Current vs Voltage

Pagi ini saya dirujuk sebuah alat kawalan jauh berjenama Carrier untuk kegunaan penghawa dingin.

Jenama: Carrier

Masalah alat kawalan jauh ini ketika dirujuk kepada saya ialah boleh dihidupkan namun tidak dapat mengawal penghawa dingin apabila ditekan.

Type: RG67N/BGEF

Ketika saya mengujinya, logo bateri menyala pada skrin alat kawalan jauh tersebut seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Low Batt...

Jika logo bateri menyala bermaksud bateri harus ditukar sebab tidak membekalkan arus elektrik yang mencukupi untuk alat kawalan jauh tersebut berfungsi walaupun skrinnya boleh menyala. Cara memeriksanya ialah seperti berikut.

1.42v - ok

Bacaan voltan (voltage) pada bateri apabila diukur dengan menggunakan multimeter ialah 1.42v seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan ianya masih elok namun kenapa alat kawalan jauh tidak berfungsi?

Ampere...

Seterusnya saya ukur arus elektrik (current) bateri tersebut dalam unit ampere. Sebelum mengukur, laraskan multimeter anda ke bahagian ampere seperti yang saya tandakan pada gambar di atas.

0.1A sahaja...

Bacaannya cuma 0.118A sahaja dan ianya tidak mencukupi sebab sebiji bateri biasa jenis AA atau AAA ialah kira-kira 1A sehingga 2A. Jadi pemeriksaan di atas mengesahkan baterinya tidak mempunyai cas yang cukup untuk kegunaan alat kawalan jauh dan harus diganti.

Bateri elok - 1.8A

Setelah bateri diganti, alat kawalan jauh tersebut kembali berfungsi semula. Jika alat kawalan jauh anda tidak berfungsi, benda pertama yang harus anda tukar ialah bateri. Jika bateri telah ditukar dan masih juga tidak berfungsi bermaksud ada kerosakkan lain.

Amaran: Setiap multimeter mempunyai had (limit) masing-masing untuk mengukur arus elektrik (current). Had multimeter saya di atas ialah 10A sahaja. Jika anda menggunakannya untuk mengukur arus elektrik melebihi 10A seperti bateri kereta, multimeter anda akan rosak serta-merta jika tidak dilengkapi dengan fius.

Fikir dahulu sebelum mengukur arus elektrik (current) dengan menggunakan multimeter.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.