Thursday 17 December 2020

Acer Aspire Switch 10 repair

Komputer riba ini dirujuk kepada saya dengan masalah butang 'power' tidak berfungsi bila ditekan dan ianya tidak dapat dihidupkan.

Acer Aspire Switch 10

Pemilik memberitahu saya ianya telah dirujuk kepada pihak acer dan tidak mampu dibaiki berikutan tiada alat gantinya dan meminta saya untuk cuba membaikinya.

Model: Aspire Switch 10

Sebelum dibuka, saya sempat menguji dengan menekan butang  'power' dan ianya sah langsung tidak berfungsi setelah ditekan. Butang tersebut juga kelihatan tengelam dan tidak timbul seperti biasa.

Setelah penutup belakang dibuka...

Setelah dibuka dan diperiksa, saya dapati butang 'power' tidak menyentuh suis di dalamnya seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Butang 'power' tidak menyentuh suis...

Apa yang saya lakukan ialah potong sekeping plastik dan gamkan pada butang suis tersebut supaya boleh menyentuh suis pada papan litar seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Tambah bahagian yang hilang...

Setelah gam kering saya pasang kembali butang suis ke kedudukan asal dan ianya kini menyentuh suis pada papan litar seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Testing...

Bahagian yang berwarna putih yang saya tandakan pada gambar di atas ialah kepingan plastik yang telah saya gamkan pada butang 'power' tersebut.

Siap...

komputer riba tersebut telah berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula. Kadang-kadang kerja membaiki seperti masalah di atas hanya memerlukan 'pemikiran di luar kotak' sahaja dan tidak perlu mencari alat gantinya untuk kembali berfungsi semula.

Tested - ok

Fikir-fikirkan dan selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.