Wednesday 16 December 2020

CROWN FW45 industrial wall fan repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman membaiki kipas angin industri berjenama CROWN, Model: FW45 dengan masalah tidak berfungsi langsung.

Jenama: CROWN

Pemilik memberitahu saya dia telah menukar kapasitor yang baru dan fius pada plug 3-pin juga masih elok. Pemeriksaan awal pada plug 3-pin dengan menggunakan multimeter tidak mempunyai 'continuity' walaupun tombol kelajuannya telah dilaras.

Model: FW45

Setelah dbuka serta diperiksa, suisnya juga masih elok dan pemeriksaan 'continuity' pada wayar-wayar ke motor mendapati wayar neutral tiada 'continuity' dengan wayar yang lain..

Wayar gegelung putus...

Ketika saya menjejaki sambungan wayar neutral, wayar gegelung stator telah putus seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Sambung wayar yang putus...

Gegelung wayar stator yang putus itu disambung kepada sebiji 'thermal fuse' dan ianya juga putus. Gambar di atas menunjukkan wayar yang putus telah saya sambung dan gambar di bawah pula ialah 'thermal fuse' asal yang rosak/putus serta 'thermal fuse' yang baru.

'thermal fuse' rosak dan baru...

Ketika menukar 'thermal fuse', pastikan ianya diganti dengan nilai suhu yang sama. Nilai suhu yang saya perlukan untuk kipas ini ialah 135C.

Gantikan 'thermal fuse' yang baru...

Kerja mempateri sambungan wayar dan 'thermal fuse' haruslah dilakukan dengan cepat supaya ianya tidak putus sebelum sempat digunakan. Setelah siap dipateri, periksa semula mengguanakan multimeter untuk memastikan 'thermal fuse' tidak putus dan masih elok.

Siap...

Susun kembali wayar ke kedudukan asal dan pastikan 'thermal fuse' menyentuh gegelung stator seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

No. 3 - 204Ω

Sebelum dibekalkan arus elektrik untuk diuji, periksa dahulu 'continuity' pada plug 3-pin dengan menggunakan multimeter dan gambar di atas serta di bawah merupakan bacaan rintangan yang saya dapat apabila tombol kelajuannya dilaras.

No. 2 - 275Ω

Kipas angin ini telah berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula setelah kerja-kerja 'troubleshooting' serta membaiki di atas selesai serta diuji.

No. 1 - 307Ω

Majoriti kerosakkan kipas angin yang tiada 'continuity' pada plug 3-pin adalah disebabkan 'thermal fuse' putus dan ianya boleh diselamatkan dengan hanya menukarkan 'thermal fuse' sahaja seperti di atas.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.