Saturday 19 December 2020

Microwave synchronous motor repair

Ketuhar gelombang mikro (microwave) ini telah saya baiki sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

Kali ini dia kembali dengan masalah mengeluarkan bunyi bising yang kuat seperti bunyi generator dan anda boleh tonton pada klip video di atas.

Synchronous motor...

Setelah dibuka serta diperiksa, bunyi tersebut adalah berpunca daripada gegaran pada 'synchronous motor' dan telah saya buka dari bawah microwave seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Buka penutup & keluarkan gearnya...

Oleh kerana ianya masih berpusing dan cuma menghasilkan gegaran serta bunyi bising, saya cuba buka dan menyelengaranya. Gambar di atas menunjukkan 'synchronous motor' telah saya buka dan leraikan.

Anda boleh rujuk di sini untuk cara mengenalpasti 'synchronous motor' masih elok atau telah rosak dan perlu diganti.

Sembur minyak gris...

Saya dapati minyak gris pada bahagian gearnya telah kering dan keras. Jadi, saya bersihkan kesemua gear tersebut dan menyembur semula gris. Klip video dibawah saya rakam setelah disembur gris serta diuji.

Tiada lagi gegaran serta bunyi bising pada 'synchronous motor' tersebut setelah hanya dengan membuang gris yang telah kering dan disembur semula.

Pasang kembali penutupnya...

Klip video di bawah saya ambil setelah 'synchronous motor' tersebut telah siap diselengara dan dipasang kembali pada bawah microwave serta diuji.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.