Sunday 20 December 2020

Sebelum PKP dan selepas PKP

Hari ini saya kongsikan sebuah kolam kumbahan yang suatu ketika dahulu menjadi tempat orang ramai memancing hilang dari pandangan mata setelah PKP (perintah kawalan pergerakan) berikutan pandemik CoVid-19 melanda dunia termasuk negara kita.

Lokasi kolam tersebut tidak jauh dari rumah kediaman saya dan ianya merupakan lokasi untuk saya berjogging selama 15 tahun yang lepas.

Sebelum PKP...

Gambar di atas saya ambil ketika kegiatan memancing serta memukat ikan sering kelihatan sebelum PKP dan gambar di bawah saya ambil beberapa hari yang lepas sewaktu berjogging.

Saya tidak pasti sejak bila kolam tersebut telah dipenuhi dengan tumbuhan akuatik seperti teratai. Yang pasti saya mulai perasan ianya berubah sejak beberapa minggu yang lepas ketika berjogging.

Ketika PKP saya juga tidak berjogging selama beberapa bulan dan ketika mula berjogging pada bulan Julai tahun ini saya tidak perasan perubahannya berikutan rumput di sekitarnya tinggi sebab tidak dipotong. Ianya hanya kelihatan apabila rumput-rumput telah dipotong pada penghujung bulan lepas.

Selepas PKP...

Seingat saya ketika zaman kanak-kanak kira-kira 40 tahun yang lalu, tumbuhan akuatik dari kolam air seperti di atas diambil serta dimasak untuk dijadikan makanan babi peliharaan. Tumbuhan akuatik ini membiak dengan cepat dan tidak hairanlah ianya mampu memenuhi kolam tersebut dalam beberapa bulan sahaja.

Biasa kita dengar orang berkata 'sekali air bah, sekali pantai berubah' dan mungkin kini boleh diubah ke 'sekali PKP, sekali kolam berubah'.

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.