Friday 18 December 2020

Logitech M185 wireless mouse repair

Tetikus (mouse) ini saya beli ketika membeli komputer riba acer aspire 4530 pada tahun 2009 dan telah 11 tahun berkhidmat bersama saya.

Logitech M185

Pagi semalam saya dapati butang klik sebelah kiri tidak berfungsi apabila ditekan walaupun bunyi 'tik' kedengaran. Butang klik sebelah kanan serta 'roller' masih elok bila saya uji dan ini bermaksud ianya bukan masalah bateri.

Bahagian bawah tetikus...

Tetikus ini mudah dibuka dan cuma perlu membuka sebiji skru pada bahagian dalam di mana baterinya di simpan seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Sebiji skru sahaja perlu dibuka...

Gambar di bawah menunjukkan tetikus telah saya buka dan tiada kerosakkan yang boleh dilihat dengan pandangan mata kasar.

Setelah tetikus dibuka...

Apabila saya uji suis klik sebelah kiri dengan multimeter dan ditekan dengan jari, ianya ada 'continuity'. Saya pasang kembali bateri dan diuji dengan menekan terus pada suis tersebut dan ianya boleh berfungsi.

Suis klik sebelah kiri masih elok...

Namun apabila dipasang kembali penutup merah atasnya dan menekan butang sebelah kirinya, ianya tetap tidak berfungsi. Jadi masalahnya ialah pada butang sebelah kiri itu sendiri.

Butang klik sebelah kiri haus...

Apabila dibelek dengan teliti pada butang sebelah kirinya, saya dapati bahagian tengahnya telah haus dan seterusnya menyebabkan suis tidak ditekan dengan habis serta tiada 'continuity'. 

Apa yang saya lakukan ialah kikis bahagian yang tinggi di sebelah kiri dan kanan butang tersebut sehingga kesemuanya sama rata seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Tested -ok

Setelah berpuas hati yang butang klik sebelah kiri telah rata saya kikis, saya pasang kembali tetikus dan ianya telah berjaya diselamatkan serta masih boleh berfungsi semula bila ditekan. Rasanya ia masih boleh berfungsi 10 tahun lagi selepas ini.

Masalah tetikus ini hampir serupa dengan suis komputer riba yang pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.