Monday 14 December 2020

DIY lampu trafik

Minggu lepas ketika saya menghantar kereta untuk dibaiki, pemilik bangkel yang juga mekanik meminta saya membuatkan litar lampu untuk memulakan perlumbaan drag dengan hanya menekan butang suis sekali sahaja dan lampunya akan menyala mengikut urutan secara automatik

Traffic light schematic diagram

Setelah perbincangan selesai, saya dapati konsep yang dia perlukan adalah sama seperti lampu trafik iaitu bermula dengan lampu merah, selepas itu kuning dan akhir sekali hijau untuk memulakan perlumbaan.

Komponen yang di perlukan...

Gambar pertama di atas merupakan 'schematic' yang telah saya lakar dan digunakan untuk membuat lampu trafik rekaan saya. Komponen yang di perlukan ialah:-

  1. Papan litar (PCB)
  2. Sebiji 'timer' - NES555P
  3. Sebiji 'step switch' - CD4017BE
  4. 5 biji diod 1N4148
  5. 3 biji perintang 680Ω
  6. Sebiji  perintang 22kΩ
  7. Sebiji perintang 100kΩ
  8. Sebiji kapasitor seramik 0.1uF (104)
  9. Sebiji kapasitor 10uF, 16v
  10. Sebiji kapasitor 1uF, 16v
  11. 3 biji lampu LED (merah, kuning dan hijau) 

Siap...

Klip video di bawah saya ambil setelah kerja-kerja memasang kesemua komponen ke papan litar siap dan diuji dengan bekalan bateri 9v sahaja. Litar yang saya reka di atas boleh berfungsi dengan voltan minimum iaitu 3v sehingga maksimum 18v tanpa masalah.

Jika rekaan saya di atas diterima, saya perlu memasang sebiji suis utama serta 3 biji relay untuk mengerakkan lampu yang bakal disambungkan kepadanya kelak.


Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.