Wednesday 13 November 2019

Robot Coupe Blixer 3 Repair

Pengisar berjenama Robot Coupe ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini.
Papan litar utama...
Kali ini ia dirujuk kepada saya dengan masalah tidak dapat di kawal. Ia akan terus berpusing apabila suis utama dihidupkan dan butang start/stop tidak berfungsi langsung bila ditekan.
Litar pintas pada Thyristor BT169D
Setelah dibuka, benda pertama yang saya periksa ialah papan litarnya dan anda boleh melihat kerosakannya seperti pada gambar-gambar di atas.
Sambung litar yang putus...
Punca bekas kebakaran tersebut ialah akibat litar pintas pada sebiji thyristor dengan nombor rujukan BT169D. Setelah diperiksa secara menyeluruh, komponen yang rosak cuma thyristor tersebut serta dua bahagian litar yang putus dan telah saya sambung kembali seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
Perintang berdekatan masih elok...
Setelah thyristor tersebut saya ganti dan sambung kembali litar yang putus dengan dawai serta diuji, pengisar tersebut masih boleh digunakan.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.