Thursday 21 November 2019

ELITE EL8 emergency light repair

Lampu kecemasan berjenama ELITE, model: EL8 ini masih menggunakan lampu kalimantang (fluorescent) dan ketika dirujuk kepada saya ianya langsung tidak menyala.
Lampu kecemasan berjenama ELITE
Pemeriksaan awal mendapati baterinya telah rosak dan setelah saya ganti baterinya serta diuji, ianya masih tidak menyala dengan menggunakan kuasa bateri.
Model: EL8
Seterusnya saya memeriksa papan litarnya seperti boleh dilihat pada gambar di bawah dan mendapati kedua-dua transistor dengan nombor rujukkan D882 didapati rosak.
Transistor D882 rosak
Setelah kedua-dua transistor tersebut saya ganti dan diuji, lampu fluorescent kini menyala dengan menggunakan kuasa bateri. Apabila arus elektrik dibekalkan kepada lampu kecemasan tersebut, ianya tidak padam dan tidak mengecas baterinya.
D882
Gambar di bawah menunjukkan lampu fluorescent telah menyala menggunakan kuasa bateri.
Testing...
Seterusnya saya periksa semula papan litar tersebut dan mendapati arus elektrik yang dibekalkan tidak sampai kepada transformer. Gambar di bawah menunjukkan litar yang terputus dan telah saya tandakan.
Litar putus...
Saya sambung kembali litar yang putus tersebut serta menguji semula lampu kecemasan tersebut dan kini ianya kembali berfungsi dan masih boleh digunakan.
Sambung kembali litar yang putus...
Lampu kecemasan harus menyala ketika bekalan arus elektrik diputuskan dan padam ketika bekalan elektrik dibekalkan.
Lampu indikator berwarna merah dah menyala...
Lampu indikator berwarna merah yang ada padanya memberitahu kita bahawa ianya mengecas bateri untuk kegunaan apabila bekalan elektrik terputus.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.