Monday 11 November 2019

China Heating unit repair

Hari ini saya dirujuk sesuatu yang pernah saya baiki dahulu dan anda boleh membacanya di sini. Sekali imbas ianya serupa namun bila diperhati dengan teliti terdapat perbezaan sebab ianya barang tiruan buatan China.
300w atau 700w?
Saya hanya diberitahu ianya tidak panas ketika dirujuk kepada saya dan setelah dibuka serta diperiksa, cuma sambungan wayar hidup (L) telah lebur serta tidak bersambung seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Sambungan wayar hidup lebur & putus...
Saya telah periksa elemen pemanasnya dan ianya masih elok serta tidak rosak mahupun putus.
Ptotong & sambung kembali...
Jadi, saya sambungkan kembali wayar hidup tersebut dan bahagian yang disambung saya bungkus dengan 'heat shrink tubing' supaya selamat serta kemas dan anda boleh melihatnya pada gambar di bawah.
Balut sambungan dengan 'heat shrink tubing'
Setelah kerja menyambung siap dan diperiksa, bacaan rintangan pada elemen pemanas ialah 81.2Ω.
Rintangan = 81.2Ω
Mari kita kira berapa kuasa (P) elemen pemanas tersebut dengan menggunakan formula berikut:-
  1. V = IR
  2. P = IV
Arus elektrik yang dibekalkan ialah 240v dan rintangan elemen pemanas ialah 81.2Ω. Guna formula no. 1 di atas untuk mendapatkan I = V/R = 240/81.2 = 2.96A

Seterusnya guna formula no. 2 di atas untuk mendapatkan kuasa (P) :-
P = IV = 2.96 x 240 = 710.4w.

Jadi pemanas tersebut mampu menghasilkan 710w, perbezaan kira-kira 100w jika dibandingkan dengan yang tulen buatan Jerman.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.