Thursday 28 November 2019

YETPlus YET-501 electronic transformer for halogen light repair

Hari ini saya mendapat pengalaman baru membaiki transformer elektronik berjenama YETPlus, Model: YET-501 untuk membekalkan 12vac kepada lampu halogen.
Model: YET-501
Ketika dirujuk kepada saya, ianya tidak menghasilkan sebarang output dan lampu halogen tidak menyala.
Lampu halogen
Setelah dibuka dan diperiksa dengan multimeter, hanya sebiji perintang dengan nilai 430kΩ (kuning, oren, kuning) didapati putus seperti yang telah saya tandakan pada gambar di bawah.
Perintang 430kΩ putus...
Saya menghadapi masalah bekalan perintang 430kΩ dan terpaksa menggabungkan dua perintang untuk mendapatkan nilai yang terdekat iaitu gabungan 390kΩ dan 51kΩ.
51kΩ + 390kΩ = 441k Ω
Gabungan 390kΩ dan 39kΩ lebih dekat dengan 430kΩ namun bekalan 39kΩ juga tiada. Jika dilihat pada perintang asal tersebut, warna terakhir padanya ialah kelabu iaitu +/-10%. jadi 441kΩ yang saya guna masih dalam lingkungan +/-10% dan boleh serta selamat digunakan.
Perintang baru...
Setelah perintang tersebut saya ganti dengan yang baru dan diukur dengan multimeter, kini ia cuma menghasilkan 1.2vac sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Testing - 1.2Vac (tanpa lampu)
Seterusnya saya sambungkan sebiji lampu halogen dan ianya menyala dengan terang seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Testing...
Bacaan voltan yang saya dapat selepas disambung kepada lampu halogen ialah 12.31vac.
Testing - 12.31vac (dengan lampu)
Maksudnya transformer elektronik tersebut hanya menghasilkan voltan yang diperlukan setelah disambung kepada lampu halogen.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.