Thursday 14 November 2019

imbaco WWB-2 Waffle Baker repair

Sebelum ini saya pernah membaiki mesin pembuat waffle (waffle maker) dan anda boleh membacanya di sini.
Jenama: imbaco
Pagi ini saya dirujuk sebuah mesin pembuat waffle berjenama imbaco, model: WWB-2 dengan masalah tidak panas oleh pemiliknya.
Model: WWB-2
Apabila saya uji, saya dapati pemanas bahagian atas boleh menghasilkan haba namun kedua-dua pemanas bahagian bawahnya langsung tidak menghasilkan haba.
Setelah penutup bawah dibuka...
Setelah saya buka bahagian bawahnya dan periksa menggunakan multimeter, penemuan awal memang mengesahkan bahawa kedua-dua elemen pemanas bahagian bawahnya tidak berfungsi.
Pemanas atas & bawah telah dibuka...
Pada mulanya saya bercadang untuk memindahkan salah satu pemanas bahagian atasnya kepada bahagian bawah untuk kegunaan sementara dan setelah dibuka, apa yang mengejutkan saya ialah wayar penyambung ke bahagian elemen pemanas kelihatan terbakar seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Wayar sambungan telah rapuh...
Apabila saya tarik wayar tersebut, ianya terus putus seperti pada gambar di bawah. Bila diperiksa elemen pemanasnya, ianya masih elok.
Dah tanggal...
Dipendekkan cerita, saya bersihkan terminal penyambung dan potong wayar yang telah rapuh serta sambung kembali ke tempat asalnya.
Sambung balik...
Pemeriksaan pada sebelah kanan elemen pemanas juga menemui masalah yang sama iaitu wayar penyambung rapuh dan elemen pemanasnya masih elok.
Pemanas bahagian kanan...
Setelah kedua-dua wayar penyambung kepada elemen pemanas bahagian bawahnya saya potong dan disambung kembali ke tempat asalnya serta diuji, ianya masih boleh digunakan.
Sambung balik wayar ke pemanas bahagian kanan..
Untuk makluman, pemilik memberitahu saya bahawa mesin pembuat waffle tersebut dibeli pada bulan april tahun ini iaitu cuma digunakan kira-kira 7 bulan sahaja.
Siap...
Saya juga terkejut apabila diberitahu bahawa jaminan (warranty) yang diberikan cuma 3 bulan sahaja.
Tested - ok
Selamat mencuba...

4 comments:

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.