Tuesday 19 November 2019

TeleBest 850HT Telephone Repair

Telefon seperti ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini.
Telebest 850HT
Semalam saya dirujuk sebuah lagi telefon berjenama TeleBest, Model: 850HT dengan masalah tidak berfungsi langsung.
Setelah dibuka...
Setelah dibuka dan diperiksa, cuma sebiji kapasitor yang didapati bergoyang bila disentuh dan lokasinya anda boleh lihat pada gambar di atas.
papn litar telah putus...
Setelah kapasitor tersebut saya buka dan periksa, ianya masih elok namun sambungan pada papan litarnya telah putus seperti boleh dilihat pada gambar di atas.
Sambung balik...
Jadi saya pasang balik dan sambung papan litar yang telah putus seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan setelah diuji, ianya masih boleh digunakan lagi.
Tested - ok
Untuk makluman semua, kebanyakan kerosakan telefon adalah disebabkan terjatuh dan telefon yang saya baiki ini juga tidak terkecuali.

Bukti ianya mangsa terjatuh ialah buzzer telefon tersebut pecah ketika saya buka dan telah saya gam balik menggunakan 'super glue'.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.