Wednesday 20 November 2019

Robot Coupe J 80 Ultra juice extractor repair

Hari ini merupakan kali kedua saya membaiki pengisar jus berjenama Robot Coupe, Model: J 80 Ultra dengan masalah yang berbeza tetapi kerosakkan komponen yang sama.
Jenama: Robot Coupe
Masalah pada pengisar jus yang pernah saya baiki dahulu ialah motornya boleh berpusing tetapi sangat perlahan.
Model: J 80 ultra
Kali ini pemilik memberitahu saya bahawa motornya bermasalah. Saya tidak faham apa yang dimaksudkan dan apabila saya bekalkan arus elektrik serta uji pengisar tersebut, ianya boleh berpusing tetapi bunyinya nyaring serta kasar dan bergegar ketika dihidupkan.
Buka penutup bawah...
Saya jangkakan kemungkinan kerosakkan pada bearing disebabkan bunyinya yang nyaring kedengaran ketika diuji namun apabila saya putarkan motornya dengan tangan, ianya tidak menghasilkan sebarang bunyi dan pergerakkannya lancar seperti baru.
Cari kedudukan kapasitor...
Oleh kerana jangkaan awal saya meleset maka seterusnya saya jangka kerosakkan pada kapasitor pula. Setelah penutup bahagian bawah pengisar tersebut dibuka dan kapasitornya dikeluarkan, pandangan kasar kelihatan ianya telah retak/pecah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Kapasitor telah retak/pecah... (250v, 60uF)

Litar pintas... (Multimeter digital)
Gambar di atas dan di bawah menunjukkan pemeriksaan pada kapasitor tersebut menggunakan multimeter digital serta analog dan kedua-duanya menunjukkan bacaan litar pintas (shorted).
Litar pintas... (Multimeter analog)

Kapasitor baru vs lama...

Pasang kapasitor baru...
Setelah kapasitor tersebut saya tukar dengan yang baru dan diuji, kini tiada lagi bunyi kasar serta nyaring mahupun bergegar ketika dihidupkan.
Siap...
Untuk pengetahuan semua, pengisar jus yang saya baiki dahulu juga menukar kapasitornya sahaja dan sehingga kini telah 3 tahun tanpa sebarang masalah.
Tested - ok

Selamat mencuba...


 

2 comments:

  1. baka masalah ekon ku arinyak, inggar n enggai celap. found out kapisitor ea rusak, dh ganti ok terus. nsb enda di declare ku meninggal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bisi 3 igi kapasitor ba aircon, 2 igi kena ba kipas & sigi kena ba kompressor. Mar enti kapasitor kompressor. Wear & tear nyak, nasib manah datai ea 5 - 7 taun.

      Delete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.