Saturday 12 October 2019

Philips HP8103 Salon Dry Compact hair dryer repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman yang pelik tapi benar yang berlaku ketika saya dirujuk sebuah pengering rambut berjenama PHILIPS, Model: HP8103.
Muncung pengering telah berubah bentuk...
Apa yang kelihatan pada bahagian luarnya ialah muncung pengering rambut tersebut telah berubah bentuk akibat haba yang panas dan telah saya tandakan dan boleh dilihat pada gambar di atas.
Overheating...
Apabila saya uji pengering rambut tersebut, elemen pemanasnya menjadi merah dan ini tidak seharusnya berlaku pada pengering rambut yang normal.
Ada penapis dan tidak sumbat...
Apabila dibuka dan diperiksa, saya agak terkejut apabila mendapati segumpal rambut yang telah hangus tersumbat pada bahagian kipas dan anda boleh melihatnya pada gambar di bawah.
Rambut telah hangus dan sumbat pada kipas...
Setelah di perhati dengan terperinci saya dapati rambut tersebut adalah milik orang yang sama sebab saiz dan warnanya adalah sama serta serupa. Soalan saya ialah bagaimana rambut tersebut boleh masuk ke dalam pengering rambut tersebut sedangkan bahagian belakangnya ada penapis?
Siapa punya rambut ini?
Setelah saya keluarkan dan buang rambut tersebut dan diuji, masalah terlebih panas (overheating) tiada lagi dan ianya masih boleh digunakan semula.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.