Friday 30 December 2022

Telur ayam harga kayangan

Baru-baru ini kerajaan telah mengimport telur ayam untuk menampung kekurangan bekalan telur ayam di pasaran tempatan.

Saya telah lama tidak membeli telur ayam sebab harganya kini tidak masuk akal. Harga paling murah ialah RM17.00 sepapan dan majoriti dijual RM20.00 sepapan untuk gred A, B & C. Hanya telur gred D sahaja yang dijual dengan harga kira-kira RM13 sepapan.

Ada peniaga yang bijak telah membungkus 10 biji sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan jika dikira penuh sepapan (30 biji) harganya di antara RM21 - RM24.

Apa yang menyedihkan ialah banyak peniaga telur yang tidak beroperasi mungkin disebabkan tiada bekalan telur atau gulung tikar. Gambar pertama di atas ialah lokasi saya membeli telur ayam selama ini dan saya tidak pasti apa yang telah berlaku kepadanya.


Seingat saya kali terakhir saya membeli telur ialah pada bulan ogos dengan harga RM14.10 sepapan seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Ke mana perginya telur ayam yang diimport? Mungkinkah telur ayam yang diimport hanya untuk Malaya sahaja dan Sabah/Sarawak dipinggirkan atau mungkin telur yang diimport juga masih tidak mencukupi?

Sesuatu yang pelik berlaku ialah banyak pula gambar telur ayam yang dikongsikan oleh pihak KPDN dengan harga berpatutan. Mungkinkah gambar yang diambil telah dirancang atau sekadar hiasan bagi mengelak aduan orang ramai?

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.