Saturday 17 December 2022

TeleBest 210BC telephone repair

Semalam saya dirujuk sebuah telefon berjenama TeleBest model 210BC dengan masalah tiada suara dan butang dial tidak berfungsi bila ditekan.

TeleBest 210BC

Masalah tiada suara selesai setelah speaker telah saya gantikan dengan yang baharu namun butang dial masih tidak berfungsi setelah ditekan.

Setelah penutup belakang dibuka...

Papan litar kelihatan elok dan tiada tanda-tanda ada kerosakkan apabila diperiksa dengan pandangan mata kasar.

Buka PCB...

Seterusnya saya periksa papan litar dengan menggunakan multimerter dan mendapati satu litar tiada keterusan dan telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Litar putus...

Pada mulanya saya cuba pateri sahaja namun masih tiada keterusan dan seterusnya saya sambungkannya dengan 'enamel copper wire' seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Sambung litar putus...

Masalah selesai setelah litar yang putus telah saya sambung seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.