Monday 5 December 2022

Sanwa YX360TRF multimeter not functioning repair

Sebelum ini saya pernah kongsikan pengalaman membaiki multimeter seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

Sanwa YX360TRF

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah lagi multimeter serupa dengan masalah langsung tidak berfungsi. Menurut pemilik masalah bermula setelah mengukur voltan namun tersalah laras ke bahagian perintang (Ω).

Setelah penutup belakang dibuka...

Pemilik juga telah menggantikan fius serta bateri yang baharu. Setelah dibuka serta diperiksa dengan mata kasar, saya dapati fius yang ditukar tidak mengikut spesifikasi asal iaitu 0.5A dan menggunakan 4A.

Fius - 0.5A/250v

Seterusnya saya juga mendapati salah sebiji bateri telah terbalik pasang seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Bateri salah pasang...

Masalah selesai setelah bateri yang tersalah pasang telah saya betulkan. Dalam masa yang sama saya juga gantikan fius keselamatan dengan spesifikasi asal iaitu 0.5A sahaja.

Pasang bateri ikut label...

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.