Wednesday 14 December 2022

Dragonfly DR-390E cooker hood repair

Semalam saya telah kongsikan pengalaman dirujuk 'cooker hood' berjenama Dragonfly model DR-390E dan anda boleh rujuk di sini.

Dragonfly DR-390E

Hari ini saya dirujuk sebuah 'cooker hood' serupa dengan masalah gagal berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

Fius 5A putus...

Setelah dibuka dan diperiksa, komponen yang rosak ialah sebiji fius dengan rating 5A seperti telah saya tandakan pada gambar di atas. 'Cooker hood' ini boleh dihidupkan setelah fiusnya saya gantikan dengan yang baharu namun terbakar lagi setelah kipas dihidupkan.

Wayar putih & kelabu terbalik sambung...

Pemeriksaan serta perbandingan dengan gambar semalam mendapati wayar kipas berwarna putih dan kelabu telah tersalah sambung seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Betulkan sambungan...

Masalah selesai setelah kedua-dua wayar yang terbalik sambung telah dibetulkan. Saya tidak pasti bagaimana wayar tersebut boleh bertukar kedudukan.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.