Saturday 24 December 2022

Dapur elektrik lambat panas

Banyak dapur elektrik seperti ini pernah dirujuk kepada saya untuk dibaiki dan anda boleh rujuk di sini.

Jenama: TEKA

Hari ini saya dirujuk sebuah lagi dapur elektrik yang serupa dengan masalah kurang panas atau lambat panas.

Saya uji dapur elektrik tersebut dengan memasak air dan klip video di atas serta di bawah saya rakam sewaktu air telah mendidih dimasak.

Ia mengambil masa kira-kira 5 minit untuk air tersebut mendidih dan dari pandangan mata kasar, salah satunya kurang panas.

2,500W

Menurut label, kuasa maksima dapur elektrik tersebut ialah 2,500w dan ianya paling panas apabila dilaras ke-6.

Label tombol pelaras...

Untuk kepastian saya ukur arus elektrik yang diperlukan pada kedua-duanya sewaktu digunakan secara berasingan.

258v

Voltan bekalan elektrik sewaktu saya mengujinya ialah 258v seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

4.4A

Arus elektrik yang diperlukan ialah 4.4A & 6.5A masing-masing dan ianya mengesahkan salah satunya memang kurang panas.

6.5A

Jika saya hidupkan kedua-duanya serentak, bacaan arus elektrik ialah 10.3A seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Jadi kuasa maksima dapur elektrik ini ialah 2,657W jika dikira dengan menggunakan 'watt's law'.

  • P=IV = 10.3 x 258 = 2,657w

Kuasa maksima sedikit tinggi berbanding dengan label iaitu 2,500w sebab voltan bekalan saya sedikit tinggi (258v) berbanding label 230v sahaja.

10.3A

Secara teori dapur elektrik tersebut tiada masalah dan saya tidak pasti kenapa pemilik mengadu ianya kurang panas atau lambat panas.


Dapur elektrik yang menggunakan elemen pemanas sememangnya ada masalah sedemikian sebab banyak haba akan hilang sewaktu berpindah dari pemanas ke kuali/periuk.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.