Tuesday 27 December 2022

Poly pipe bocor

Sebelum ini saya pernah kongsikan kebocoran saluran air tingkat atas rumah saya dan anda boleh rujuk di sini.

Kali ini kebocoran ialah pada paip 'poly' bekalan air ke rumah saya seperti boleh dilihat pada gambar di atas. Kebocoran telah diketahui sebulan yang lalu namun tiada masa untuk membetulkannya.

Ini disebabkan ianya berada di atas siling tempat letak kereta dan perlu panjat serta buka atapnya. Kebocorannya hanya sedikit dan menitis perlahan-lahan sehingga membasahi siling namun tiada kulat/fungus yang tumbuh sebab air mengandungi klorin.

Gambar di atas adalah keadaan sambungan yang bocor namun gagal dihentikan kebocorannya walaupun saya telah cuba sedaya upaya ketatkan dengan tenaga yang ada.

Seterusnya saya buka semua sambungan yang ada untuk cuba betul mana yang difikirkan perlu.

Sambungan di antara poly pipe dengan paip PVC perlu di balut dengan 'thread seal tape' (PTFE tape) seperti boleh dilihat pada gambar di bawah sebelum dipasang kembali.

'PTFE tape' adalah benda wajib yang harus ada untuk semua sambungan paip air yang perlu dikunci agar tidak bocor.

Masalah kebocoran tidak selesai lagi setelah saya pasang kembali sebab 'O-ring' asalnya telah keras dan terpaksa menukarkannya dengan yang baharu.

Untuk pengetahuan semua, O-ring perlu disimpan di dalam penyambungnya dahulu sebelum poly pipe dimasukkan.

Setelah poly pipe dimasukkan, tekan dan tolak penahan berwarna putih sehingga O-ring betul-betul rapat sebelum menguncinya.

Masalah kebocoran selesai hanya dengan menukarkan O-ring pada penyambung poly pipe sahaja.

Untuk rekod, rumah saya dibeli pada tahun 2005 dan kebocoran berlaku setelah 17 tahun digunakan.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.