Thursday 22 December 2022

Desktop motherboard repair

Motherboard komputer ini pernah saya baiki sebelum ini sewaktu pkp dua tahun yang lalu namun tidak dikongsikan sebab tidak diketahui statusnya setelah dibaiki.

desktop motherboard

Komponen yang telah saya gantikan dahulu telah saya labelkan pada gambar di atas iaitu:-

  1. sebiji kapasitor 1000uf, 6.3v
  2. 3 biji kapasitor 1000uf, 10v
kapasitor kembung...

Kali ini ianya dirujuk semula dan saya hanya menemui sebiji kapasitor yang telah kembung seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

gantikan kapasitor baharu...

Jika saya dirujuk papan litar sahaja seperti di atas, saya tidak dapat mengetahui ianya telah berjaya diselamatkan ataupun sebaliknya.

Kapasitor kembung - rosak

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.