Thursday 29 December 2022

Maybank official SMS number - 66628

Dua minggu yang lepas saya telah menerima sms dari Maybank menghantar kod MSOS untuk pengesahan seperti boleh dilihat pada gambar tangkap layar di bawah.

Saya tidak pernah mempunyai sebarang akaun bank dengan Maybank melainkan insuran kereta suatu ketika dahulu sewaktu memperbaharui cukai jalan di pejabat pos.

Saya abaikan sahaja sms tersebut namun kira-kira 12 minit selepas itu satu lagi sms diterima memberitahu nombor telefon telah ditukar ke nombor lain.

Saya juga telah menghantar email untuk mendapatkan pengesahan dan jawapan (reply) dari pihak Maybank ialah seperti boleh dilihat pada gambar tangkap layar di atas.

Sebelum ini saya juga pernah menerima beberapa panggilan yang juga memperkenalkan diri dari Maybank menawarkan perkhidmatan penstrukturan hutang kad kredit namun saya memilih untuk menamatkan perbualan sebab saya syak mereka adalah scammer.

Saya tidak pasti kenapa menerima sms seperti di atas namun yang pasti saya tidak mempunyai sebarang akaun atau transaksi dengan Maybank kebelakangan ini. 

Saya juga telah lama tidak memiliki kad kredit dan kini hanya mempunyai satu kad debit sahaja khas untuk urusan yang melibatkan atas talian (online) atau transaksi tanpa tunai.

Kita kini bukan setakat hidup bersama dengan virus CoVid-19 namun juga hidup bersama scammer yang semakin licik melakukan penipuan siber.

Mungkin saya perlu ke cawangan Maybank untuk penjelasan seterusnya...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.