Sunday 18 December 2022

Wang kertas cacat/koyak

Baru-baru ini saya telah memiliki sekeping wang kertas RM100 dengan kecacatan seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Wang kertas tersebut sebenarnya saya dapat sewaktu mengeluarkannya melalui kaunter bank tanpa disedari. Saya telah cuba menggunakannya untuk membeli belah namun juruwang tidak mahu menerimanya.

Saya juga telah masukkan semula wang kertas tersebut ke akaun bank melalui 'cash deposit machine' (CDM) namun gagal dan ditolak oleh CDM. Seterusnya saya cuba baiki bahagian yang telah koyak dengan menggunakan pelekat kertas seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Percubaan untuk memasukkannya ke CDM cawangan RHB juga gagal dan seterusnya saya cuba pula pada CDM cawangan CIMB dan ianya telah berjaya diterima.

Kecacatan wang kertas seperti ini sebenarnya boleh ditukar di mana-mana cawangan bank namun masalah yang saya hadapi ialah waktu kerja saya sama dengan waktu pejabat bank.

Saya juga pernah kongsikan masalah sama sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.