Wednesday 7 December 2022

LG WF-F63PC washer repair

Pagi ini saya dirujuk sebuah mesin basuh berjenama LG, model WF-F63PC dengan masalah boleh dihidupkan namun proses membasuh serta membuang air gagal berfungsi.

LG WF-F63PC

Pemeriksaan awal pada 'drain motor' masih elok dengan membekalkan terus bekalan electrik 240vac.

Model: WF-F63PC

Seterusnya saya buka papan litar dan kesemua gam epoxy telah cair seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Papan litar...

Biasanya jika kerosakkan melibatkan papan litar, saya tidak baiki sebab tidak dapat dibuka. Memandangkan gam epoxy telah cair, saya cuba buka papan litarnya untuk pemeriksaan lanjut.

Ada kesan percikan api...

Ada kesan percikan api pada bahagian bawah papan litar seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Cold solder joint...

Kesan percikan api tersebut adalah disebabkan 'cold solder joint' atau pateri pada papan litar telah retak seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Pateri smula 'cold solder joint'...

Tiada kerosakkan lain yang ditemui dengan pandangan mata kasar selain dua 'cold solder joint' sahaja. Setelah dipateri semula dan diuji, masalah selesai dan ianya kembali berfungsi semula.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.