Friday 30 April 2021

Cara menentukan terminal positif dan negatif pada kapasitor dc

Secara amnya, terminal kapasitor yang lebih panjang adalah positif (+ve) dan terminal yang lebih pendek adalah negatif (-ve) selain dengan merujuk kepada labelnya.

47uF, 35v

Hari ini saya terjumpa sebiji kapasitor yang terminal lebih panjang dilabel sebagai -ve seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Selama ini saya memang was-was ketika menukar kapasitor dc sebab jika tersalah pasang ianya akan berasap atau meletup serta boleh menyebabkan papan litar rosak teruk dan tidak boleh dibaiki lagi.

Ini adalah kapasitor pertama saya temui sejak sekian lama berkecimpung dengan kerja baiki membaiki barangan elektrik serta elektronik.

Soalan saya sekarang ialah, ada tak cara lain untuk memastikan mana satu terminal +ve/-ve pada kapasitor tanpa merujuk kepada label?

Jawapannya ialah ada. Caranya ialah dengan mengecas kapasitor tersebut dan ukur voltannya. Jika kapasitor dicas secara terbalik, bacaan voltannya sedikit sahaja. Anda boleh rujuk kepada klip video saya di bawah untuk keterangan lanjut.

Ujikaji di atas telah mengesahkan bahawa kapasitor yang wujud satu dalam sejuta pada gambar di atas telah tersalah label.

Bayangkan apa yang akan berlaku jika saya tidak membuat pengesahan dan terus memasang kapasitor tersebut pada papan litar untuk digunakan. Buat pengesahan seperti di atas jika ada kapasitor yang meragukan anda.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.