Friday 16 April 2021

Panasonic NA-F70S7 washer repair

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah mesih basuh berjenama Panasonic, model NA-F70S7 dengan masalah langsung tidak berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

Panasonic NA-F70S7

Menurut pemilik, kali terakhir ianya berfungsi ialah mesin basuh padam dengan sendiri sebelum proses membasuh selesai.

Model: NA-F70S7

Mesin basuhnya langsung tidak boleh dihidupkan lagi selepas itu. Pemeriksaan awal pada plug 3-pin mendapati fiusnya masih elok.

Buka PCB...

Seterusnya saya buka bahagian papan litar utama (PCB) seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Buka penutup belakang...

Pemeriksaan dengan mata kasar mendapati fius yang berlabel T4A putus seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Fius 4A putus...

Tidak banyak yang boleh diperiksa pada PCB mesih basuh sebab ianya diselaputi dengan lapisan gam epoxy pada kesemua komponen elektronik yang bertujuan untuk mengelak daripada terkena air yang amat merbahaya sebab melibatkan air.

Fius baru & fius putus - T4A

Oleh yang demikian, saya tukar fiusnya sahaja dahulu dengan harapan ianya boleh dihidupkan. Selagi PCB tidak menyala, kita tidak tahu apa masalahnya sebab biasanya mesin basuh yang bermasalah akan menghasilkan kod-kod tertentu sebagai rujukan.

Gantikan fius baru...

Percaya atau tidak, mesin basuh ini boleh dihidupkan setelah fius di atas saya gantikan dan skrin pertama yang terpapar ialah seperti pada gambar di bawah. Kemungkinan paparan tersebut adalah paparan yang terakhir ketika ianya padam sendiri seperti yang dikhabarkan oleh pemilik kepada saya.

Testing...
Setelah diuji, kesemua berfungsi seperti biasa dan saya tidak pasti kenapa fius pada PCB putus. Kemungkinan besar disebabkan arus elektrik yang tidak stabil atau mungkin ada kenaikkan voltan elektrik yang mendadak secara tiba-tiba.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.