Thursday 15 April 2021

GOLINK FY400-101000 temperature controller repair

Semalam saya dirujuk sebuah 'temperature controller' berjenama GOLINK, model: FY400-101000 dengan masalah tidak berfungsi apabila dibekalkan arus elektrik.

GOLINK FY400

"Temperature controller" ini digunakan pada bahagian 'boiler' untuk menukar dua pemanas supaya digunakan secara bergilir-gilir.

Model: FY100-101000

Setelah dibuka dan diperiksa, komponen pertama ditemui rosak dengan mata kasar ialah perintang 27Ω yang berfungsi sebagai fius.

Buka penutup belakang...

Pemeriksaan dengan menggunakan multimeter mendapati kapasitor utama 10uF, 400v juga rosak serta bocor dan harus diganti.

Komponen yang rosak...

Oleh kerana perintang yang bertindak sebagai fius putus, saya mengambil langkah berhati-hati dan menyambungkan sebiji mentol 60w secara bersiri kepada wayar hidup (L) sebelum diuji. Lampu mentol menyala terang seperti boleh dilihat pada gambar di bawah dan memberitahu saya masih ada litar pintas.

Masih ada litar pintas...

Seterusnya saya ukur rintangan di antara terminal wayar neutral (N) dan wayar hidup (L) mendapati ada bacaan rintangan iaitu 2.374MΩ. Litar yang elok tidak seharusnya mempunyai sebarang bacaan langsung.

Ada litar pintas pada terminal L & N...

Saya dapati rintangan tersebut berpunca dari sebiji rectifier berlabel S1NB dengan 'rating' 1A. Gambar di bawah menunjukkan kesemua komponen yang rosak dan telah saya gantikan dengan yang baru:-

  1. sebiji kapasitor 10uF, 400v
  2. sebiji rectifier S1NB
  3. sebiji perintang 27Ω/2W
Komponen yang rosak...

Setelah rectifier ditukar, saya uji semula dengan menyambungkan sebiji mentol 60W secara bersiri dan kali ini mentol tidak menyala langsung.

Testing...

Jika mentol yang disambung bersiri tidak menyala bermaksud tiada litar pintas lagi dan ianya telah berjaya diselamatkan serta masih boleh digunakan semula.

S1NB rectifier yang rosak...

Ini adalah kali pertama saya periksa rectifier masih elok menggunakan multimeter namun ada litar pintas dan mentol yang disambung bersiri kepada bekalan elektrik menyala.

Tested - ok

Selamat mencuba...

2 comments:

  1. tuan....apa beza code FYXX-XXXXXX dgn PFYXX-XXXXXX

    ReplyDelete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.