Tuesday 20 April 2021

FABER FBO 56 SS oven repair

Oven berjenama FABER, model: FBO 56 SS ini saya baiki bersama dengan kipas angin yang telah dikongsikan semalam di sini.

Jenama: FABER

Masalah oven ini ialah gagal berfungsi walaupun telah dibekalkan arus elektrik dan kedua-dua lampu indikator berwarna merah dan oren juga tidak menyala apabila thermostat dilaras.

Model: FBO 56 SS

Menurut pemilik, oven ini telah lama rosak namun tidak dibaiki sebab tidak menemui jurutenik yang boleh membaikinya.

Setelah penutup atas dibuka...

Memandangkan ianya agak besar, saya dipanggil ke lokasi dan pemeriksaan awal pada plug 3-pin, fiusnya masih elok.

Thermal switch rosak...

Setelah dibuka penutupnya, pemeriksaan awal pada elemen pemanas juga masih elok namun sebiji 'thermal switch' ditemui putus seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Pintasan yang saya buat untuk kegunaan sementara...

Saya buat sambungan pintasan (wayar berwarna hijau) seperti boleh dilihat pada gambar di atas untuk kegunaan sementara sehingga 'thermal switch' yang baharu diperolehi atas sebab tiada kedai elektronik dibuka pada hari minggu.

16A, 65°C

Gambar di atas menunjukkan 'thermal switch' telah saya gantikan semalam dengan yang baharu dan 'rating thermal switch' tersebut ialah 16A, 65°C.

Testing...

Oven tersebut telah berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula dengan hanya menukarkan 'thermal switch' sahaja seperti di atas.

Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.