Wednesday 21 April 2021

SHARP EC-HC20-R vacuum cleaner repair

Penyedut hampagas (vacuum cleaner) berjenama SHARP, model: EC-HC2-R ini telah lama dirujuk kepada saya dengan masalah bila kelajuannya dilaras, motor bergerak terlalu perlahan atau kadang-kadang terus padam.

Jenama: SHARP

Tidak semua penyedut hampagas dilengkapi dengan pelaras kelajuan dan ini merupakan kali pertama saya dirujuk dengan masalah sedemikian.

Model: EC-HC20-R

Perbezaannya dengan penyedut hampagas biasa ialah pertambahan pelaras kelajuan dan ianya dilengkapi dengan papan litar serta komponen untuk mengawal kelajuan.

Buka penutup atas...

Gambar di bawah menunjukkan dua papan litar yang kelihatan setelah penutupnya saya buka untuk kerja-kerja pemeriksaan.

Setelah penutup dibuka...

Pemeriksaan awal dengan mata kasar tidak menemui sebarang komponen pada papan litar yang rosak selain sedikit berhabuk.

Papan litar pelaras kelajuan...

Seterusnya saya periksa menggunakan multimeter dan mendapati potentiometer yang berlabel 470kΩ seperti boleh dilihat pada gambar di bawah bermasalah.

Potentiometer 470kΩ rosak...

Masalah ketika diperiksa dengan menggunakan multimeter ialah kadang-kadang tiada bacaan rintangan apabila dilaras.

Potentiometer baru...

Pada mulanya saya tidak menemui alat ganti yang sama dan membeli potentiometer 500kΩ namun tersalah hantar oleh penjual dan anda boleh rujuk di sini.

Siap...

Potentiometer pada gambar di atas saya beli di element14 dan telah selamat diterima semalam. Setelah ditukar dan diuji, penyedut hampagas tersebut telah berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi seperti biasa.

Testing...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.