Monday 19 April 2021

DEKKA FT-402 fan repair

Hujung minggu lepas saya ada temujanji dengan rakan sekelas 40 tahun yang lepas untuk memeriksa sebuah oven berjenama FABER dan masalahnya cuma kerosakkan pada sebiji 'thermal fuse' sahaja dengan 'rating' 65°C.

Jenama: DEKKA

Walaupun masalah oven telah ditemui, alat ganti tiada sebab kedai elektronik tidak buka hujung minggu dan saya buat pintasan untuk kegunaan sementara (jika perlu).

Model: FT-402

Saya juga dirujuk sebuah kipas berjenama DEKKA, model: FT-402 dengan masalah tidak berpusing setelah dibekalkan arus elektrik.

Nombor 1 - 1.736kΩ

Pemeriksaan menyeluruh mendapati kerosakkannya ialah pada sebiji thermal fuse dan cara-cara menukarnya pernah saya kongsikan sebelum ini di sini, sini dan sini.

No. 2 - 1.586kΩ

Sesuatu yang agak menarik perhatian saya untuk dikongsikan kali ini ialah bacaan rintangan yang saya ukur pada terminal plug 3-pin sangat tinggi iaitu melebihi 1kΩ seperti boleh dilihat pada gambar-gambar di atas dan di bawah.

No. 3 - 1.270kΩ

Biasanya bacaan rintangannya ialah beberapa ratus ohm sahaja dan anda boleh rujuk di sini untuk membuat perbandingan dengan kipas-kipas yang pernah saya baiki dan kongsikan sebelum ini.

Tested - ok

Apa pun, kipas tersebut telah berjaya diselamatkan dengan hanya menukarkan thermal fuse sahaja dan masih boleh digunakan.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.