Thursday 22 April 2021

SAPID NO.796 Educational School Bus Toy repair

Pagi ini saya dirujuk sebuah bus mainan kanak-kanak seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

SAPID NO.796

Pemilik memberitahu saya ianya tidak berfungsi sahaja dan meminta saya membantu membaikinya sebab ianya adalah alat permainan untuk mendidik kanak-kanak.

Bahagian bawah...

Setelah diperiksa, saya dapati hanya spring pada bahagian bateri sahaja didapati hilang seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Spring bateri tengah hilang...

Kehilangan spring tersebut adalah disebabkan kebocoran bateri yang menyebabkan terminalnya berkarat serta rosak.

Buka & bersihkan...

Saya buka kepingan tersebut dan membersihkannya dengan menggunakan kertas pasir. Spring yang saya gantikan diambil dari alat kawalan jauh yang tidak dapat dibaiki lagi seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Cari spring yang bersesuaian...

Spring baharu saya pateri menggunakan timah supaya tidak jatuh atau hilang lagi selepas ini.

Pasang & pateri spring baru...

Setelah kepingan yang telah saya lengkapi dengan spring baharu dipasang kembali ke kedudukan asal serta di uji, alat mainan tersebut telah berjaya diselamatkan dan boleh berfungsi semula.

Siap...

Saya dapati alat mainan ini sangat berinformatif dan sesuai untuk pendidikan awal kanak-kanak seperti boleh ditonton pada klip video di penghujung artikel ini.

Testing...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.