Thursday 18 August 2022

Bateri Lampu kecemasan (Ni-MH)

Beberapa tahun yang lalu saya pernah kongsikan pengalaman membaiki sebuah 'keluar sign' yang mengalami kerosakkan bateri dan anda boleh rujuk di sini.

Lampu kecemasan ini juga telah saya baiki dan tukarkan baterinya dengan menggunakan bateri 18650 atau bateri lithium pada 25/9/2018.

Baru-baru ini ianya dirujuk semula kepada saya dengan masalah bateri lithium telah meletup seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Saya telah gantikan beberapa buah lampu kecemasan dengan menggunakan bateri lithium beberapa tahun lepas dan ini merupakan kes pertama bateri telah meletup.

Untuk pengetahuan semua, penggunaan bateri lithium bagi menggantikan bateri asal (Ni-MH) adalah tidak sesuai sebab sistem pengecasan tidak sama.

Jika nak gantikannya dengan menggunakan bateri lithium, gantikan pengecasnya juga bagi mengelak kejadian yang tidak diingini seperti di atas berlaku.

Saya telah gantikan bateri yang meletup dengan menggunakan bateri jenis Ni-MH semula dan ianya kembali berfungsi semula.

Guna bateri asal (Ni-MH)

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.