Monday 30 March 2020

APC ES500 (UPS) repair

Sebelum ini saya pernah membaiki UPS seperti ini dan anda boleh membacanya di sini.

Setelah penutup bawah dibuka...

Pagi ini saya dirujuk sebuah UPS berjenama APC, Model: ES500 dengan kerosakkan yang sama seperti yang pernah saya baiki dahulu.

Relay rosak...

Sebelum saya buka dan periksa, saya uji UPS tersebut dan masalahnya ialah kadang-kadang buzeer berbunyi tak henti setelah butang 'power' di tekan dan kadang-kadang elok seperti biasa.

Keluarkan relay yang rosak...

Apabila dibuka dan diperiksa, kerosakkannya sama seperti yang pernah saya baiki sebelum ini iaitu relay gagal berfungsi dengan sempurna dan kedudukan relay tersebut telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Gantikan relay yang baru...

Setelah relay tersebut saya gantikan dengan yang baru dan diuji, masalah buzzer melalak tiada lagi dan ianya masih boleh digunakan semula.

Tested - ok

Kali ini saya kongsikan cara bagaimana mengenalpasti dan memeriksa relay yang rosak. Gambar di bawah menunjukkan terminal yang ada pada relay tersebut dan cara untuk mengujinya ialah seperti berikut:-

  1. Tiada 'continuity' pada terminal C & D dan E & F jika A & B tidak dibekalkan 12vdc.
  2. Sambungkan bekalan 12vdc kepada terminal A & B, bunyi 'tik' akan kedengaran.
  3. Guna multimeter dan periksa 'continuity' pada terminal C & D serta E & F. 
  4. Jika tiada 'continuity' pada C & D atau E & F apabila 12vdc disambung kepada A & B, relay tersebut rosak.

Ketika saya membekalkan 12vdc kepada terminal A & B, bunyi 'tik' kedengaran namun tiada 'continuity' pada terminal C & D mahupun E & F. Jadi, relay tersebut telah disahkan rosak.

Terminal pada bahagian bawah relay...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.