Monday 8 March 2021

ACER V193HQV monitor repair

Sebelum ini saya pernah membaiki monitor berjenama ACER, model V193HQV seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

ACER V193HQV

Hari ini saya dirujuk monitor yang serupa dan masalahnya ialah mengeluarkan bau hangit bila dihidupkan.

Model: V19HQV

Setelah dibuka dan diperiksa, kelihatan salah satu penyambung ke lampu 'backlight' telah terbakar seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Penyambung backlight lebur...

Pada mulanya saya berhajat potong bahagian yang terbakar dan sambung terus ke papan litar. Hajat tersebut tidak tercapai berikutan cabel wayarnya tidak cukup panjang.

DIY guna cable lampu LED...

Seterusnya saya sambungkan dengan menggunakan penyambung lampu LED seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Pasang kembali apa yang patut...


Setelah siap penyambung 'backlight' saya ubah suai seperti di atas serta diuji, tiada lagi bau hangit keluar dari belakang monitor tersebut.

Testing...

Monitor tersebut saya uji seharian tanpa sebarang masalah sebelum di ambil pemilik berikutan takut ada kerosakkan lain yang menjadi punca penyambung tersebut terbakar serta lebur.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.