Saturday 20 April 2019

Kebocoran Minyak Injin Pada Adapter Penapis Minyak Perodua Kelisa/Kenari

Beberapa tahun yang lalu saya mempunyai masalah kebocoran minyak pada bahagian injin dan anda boleh membacanya di sini. Kali ini masalah yang sama berulang tetapi kebocoran minyak injin pada bahagian yang berbeza.
Minyak injin pada tempat letak kereta...
Setelah merujuk kepada beberapa bangkel kereta termasuk pusat service Perodua, kesemua mereka memberitahu saya bahawa kebocoran tersebut ialah pada bahagian flywheel injin (seal) dan adapter penapis minyak injin. Proses membaiki tersebut perlu menelan kos yang agak besar disebabkan proses menukar flywheel seal perlu mengeluarkan keseluruhan injin dari chasis kereta dan berikut merupakan 'quotation' secara lisan mereka kepada saya:-
Ini paling murah saya dapat...
  1. Pusat service perodua: Upah RM550.00 (tidak termasuk alat ganti) dan perlu simpan kereta 2 hari di bangkel mereka.
  2. Bangkel pertama dirujuk: Upah RM450.00 (tidak termasuk alat ganti) dan boleh disiapkan dalam masa sehari.
  3. Bangkel ke-2: Upah RM250.00 (tidak termasuk alat ganti). Quotation adalah seperti pada gambar di atas dan boleh disiapkan dalam masa sehari.
Tempat di mana minyak injin menitis...
Memandangkan saya hanya mempunyai sebuah kereta sahaja, maka saya terpaksa menunggu waktu cuti untuk membaikinya. Jika anda berada pada situasi saya di atas, bangkel mana satu yang anda pilih? Saya yakin anda akan memilih Bangkel ke-2 termasuk saya...
Bahagian 'gearbox' basah dengan minyak injin tetapi tiada minyak injin yang menitis...
Sehari sebelum saya menghantar kereta saya ke-bangkel untuk dibaiki, saya cuba lihat dan periksa sendiri dari mana datangnya minyak injin tersebut. Gambar di atas dan di bawah merupakan sebahagian daripada pemandangan yang boleh dilihat pada bahagian bawah injin kereta saya...
Lubang di antara gearbox dan injin juga tiada minyak injin yang menitis...
Apa yang pasti ialah minyak injin hanya menitis pada bahagian bawah injin sahaja dan tempat lain nampak basah disebabkan oleh resapan minyak injin yang bocor. Jika anda lihat gambar di atas, kelihatan satu lubang di antara bahagian injin dan gearbox yang juga kelihatan basah akibat daripada kebocoran minyak injin namun tiada minyak yang menitis di situ.
minyak injin yang hanya menunggu masa saja untuk menitis ke lantai
Dari pemerhatian saya di atas, saya mulai ragu pihak bengkel mengatakan bahawa bahagian flywheel injin saya juga bocor. Jika betul ada kebocoran pada flywheel injin, sudah tentu minyak injin akan menitis dari lubang tersebut.
setelah bumper depan dibuka...
Dipendekkan cerita, saya yakin kebocoran minyak injin tersebut hanya pada bahagian adapter penapis minyak dan saya ingin membaikinya sendiri. Gambar di atas menunjukkan bumper kereta telah saya buka dan gambar berikut merupakan tempat di mana kebocoran minyak injin berlaku...
skru yang harus dibuka...
Nasib tidak menyebelahi saya apabila saya tidak mempunyai peralatan yang mencukupi untuk membuka adapter penapis minyak tersebut. Ini disebabkan untuk membuka adapter penapis minyak tersebut, saya perlu membuka 'catalytic converter' terlebih dahulu...
Skru yang harus di buka...
Keesokkan harinya iaitu semalam (cuti good friday) saya menghantar kereta saya ke bangkel ke-2 seperti yang saya telah ceritakan di atas dan saya kini memberitahunya bahawa saya cuma ingin menukar o/ring pada adapter penapis minyak sahaja. Saya diberitahu upah membuka, menukar serta memasang kembali ialah RM60.00 sahaja.
catalytic converter perlu di buka...
Maka proses membuka pun bermula dan bahagian pertama yang dibuka ialah catalytic converter dan anda boleh melihatnya pada gambar di atas dan di bawah...
catalytic converter telah di buka,,,
Setelah catalytic converter dibuka, seterusnya proses membuka adapter penapis minyak injin pula. Mudah sahaja membuka adapter tersebut, cuma perlu membuka 2 biji skru bersaiz 12 sahaja...
skru kini dapat dibuka...
Jika anda ingin tahu bagaimana rupa/keadaan kebocoran minyak pada adapter penapis minyak injin, sila lihat gambar di bawah.
Sah kebocoran pada bahagian adapter penapis minyak injin...
Gambar seterusnya merupakan pemandangan selepas adapter penapis minyak injin telah dibuka serta proses pembersihan dan menukar 2 biji o/ring.
setelah adapter penapis minyak injin dibuka,,,

adapter penapis minyak injin...

O/ring putus bila dibuka...

O/ring baru...
Bangkel yang bertanggungjawab biasanya akan menyapu gam gasket pada o/ring yang baru ditukar bagi memastikan tiada kebocoran lagi selepas ditukar dan kebocoran tidak berulang lagi dalam masa yang terdekat.
o/ring baru disapu dengan gam gasket...

adapter penapis minyak injin beserta o/ring telah siap dipasang...
Untuk makluman, keseluruhan proses tersebut mengambil masa kira-kira 4 jam untuk disiapkan dan saya amat berpuas hati dengan upah yang sangat berpatutan dikenakan. Jika anda berada di Miri, Sarawak, anda boleh minta butiran bangkel tersebut dari saya.
pasang kembali penapis minyak...
Setelah kesemua yang dibuka, ditukar alat ganti yang rosak serta dipasang kembali, saya bersihkan kesemua bahagian injin yang berminyak. Gambar berikut merupakan pemandangan yang saya ambil pagi tadi, kesemuanya kelihatan masih kering dan harapan seterusnya ialah tiada kebocoran lagi pada bahagian yang lain.
setelah semalaman, pagi tadi masih kelihatan kering...
Jika anda mempunyai peralatan membuka yang mencukupi, anda boleh DIY.
Gambar diambil pada 01/12/2019 (tiada kebocoran)
Selamat mencuba...

2 comments:

  1. Terima kasih atas info..2,3 hari lepas minyak enjin hampir kering semasa memandu perodua viva saya.. Setelah dibawa ke bengkel telah tukar valve rocker.. Tetapi pagi nie masih ada minyak enjin di lantai.. Mgkin saya perlu tukar adapter oil filter pula

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada kemungkinan masih ada lebihan minyak injin yang tertinggal dan masih menitis.

      Delete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.