Monday 15 April 2019

Baiki LG 43LJ510T LED TV

Walaupun TV LED baru di pasaran, namun ianya tidak terkecuali dari permasalahan dan hari ini saya berpeluang untuk mencuba dan telah berjaya membaikinya. TV LED yang dimaksudkan berjenama LG, Model: 43LJ510T.
43LJ510T
Masalahnya ketika dirujuk kepada saya ialah tiada gambar (layar) tetapi ada suara. Setelah dibuka penutup belakangnya, cuma 2 keping papan litar sahaja yang kelihatan iaitu 'main board' dan 'T-Con board'.
Buatan Indonesia
Gambar berikut ialah 'T-con board' untuk TV LED tersebut. Setelah pemeriksaan dibuat, tiada masalah ditemui pada 'main board' tetapi arus eletrik 12V tiada pada 'T-con board'. Fius pada 'T-con board' tidak putus dan berkeadaan baik.
T-Con board (6870C-0532A)
Oleh itu masalahnya ialah pada ribbon yang menyambungkan 'mainboard' ke 'T-con board'. Berikutan tiada ribbon yang baru untuk diuji, maka saya cuba membersihkan ribbon tersebut dengan menggunakan 'contact cleaner'.
Contact cleaner
Percaya atau tidak, dengan hanya membersihkan bahagian penyambung pada ribbon tersebut sahaja, masalah tiada gambar telah diatasi dan kini boleh digunakan.
Bersihkan bahagian yang ditanda dengan 'contact cleaner'
Tidak banyak gambar yang saya ambil sebab saya tidak yakin ianya boleh dibaiki hanya dengan membersihkan bahagian penyambung pada ribbon ke papan litar utama & 'T-con board' sahaja. Gambar ketika TV telah dihidupkan juga terlupa ambil, tuan punya TV telah ambil balik dan menonton TV di rumah sekarang...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.