Monday 22 April 2019

EDIFIER ADT-20120UK switching adapter repair

Pagi ini saya dirujuk sebiji adapter berjenama EDIFIER, Model: ADT-20120UK. Masalah ketika di rujuk kepada saya ialah tiada output 12V.
EDIFIER ADT-20120UK
Seperti biasa bila dibuka, tiada komponen yang rosak dan boleh dilihat dengan mata kasar. Bila diperiksa komponen yang besar (n-channel transistor, diod, kapasitor, fius, thermistor dan lain-lain), kesemuanya berkeadaan baik.
Setelah dibuka...
Seterusnya saya periksa pula komponen yang halus (SMD) di bahagian bawah papan litar dan menemui litar pintas pada sebiji zener diod (nombor rujukan: 1N4742a) yang disambung pada bahagian output SMPS tersebut dan anda boleh melihatnya pada gambar di bawah.
Bahagian bawah papan litar...
Setelah zener diod tersebut dibuka dan diuji, kini output ada bacaan iaitu kira-kira 14V. Untuk makluman, fungsi zener diod adalah sama seperti voltage regulator iaitu menghadkan voltan. Jika guna zener diod 12V bermaksud setelah melalui zener diod tersebut, hanya 12V sahaja yang dikeluarkan.

Anda juga boleh menggunakan switching adapter tersebut tanpa zener diod tersebut namun outputnya tidak stabil dan lebih tinggi (14V) daripada voltan yang dikehendaki iaitu 12V sahaja.

Dengan yang demikian, untuk keselamatan, zener diod 12V tersebut harus diganti untuk mendapatkan output yang stabil iaitu 12V sahaja dan tidak lebih dari itu.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.