Sunday 28 April 2019

ROLLER GRILL GED 10 Waffle Maker repair

Hari ini saya dipanggil untuk membaiki sebuah mesin pembuat waffle (waffle maker) berjenama ROLLER GRILL, model: GED 10 yang telah lama tidak digunakan. Saya diberitahu ianya pernah dibaiki sebelum ini namun tidak boleh beroperasi dengan sempurna.
Jenama: ROLLER GRILL
Seperti biasa saya tidak akan menguji mesin yang bermasalah melainkan telah dibuka dan diperiksa. Mari kita buka dan lihat apa di dalamnya...
Bahagian bawah waffle maker
Setelah dibuka penutup bahagian bawahnya, apa yang boleh dilihat ialah banyak wayar dan kelihatan beberapa lampu indikator yang telah tertanggal.
Setelah penutup bawah dibuka
Saya juga mendapati bahawa bahagian pembuat waffle pada bahagian kanan tidak disambung dengan bekalan elektrik dan anda boleh melihatnya seperti pada gambar di atas.
Pandangan hadapan sebelum dibaiki...
Setelah diperiksa menyeluruh, tiada kerosakan pada bahagian pemanas dan berikut merupakan komponen yang telah didapati rosak dan perlu di ganti.
  1. 2 biji suis utama
  2. 2 biji mentol 220vac berwarna merah
  3. 2 biji mentol 220vac berwarna hijau
  4. sambungkan kembali bekalan eletrik kepada pemanas bahagian kanan.
Pandangan hadapan setelah dibaiki...
Gambar di atas merupakan pemandangan setelah komponen tertera di atas telah saya ganti dan sedang diuji.
Testing...

Tested - ok

Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.