Thursday 11 April 2019

Panasonic NT-GT1 oven toaster repair

Ini pengalaman kali pertama saya dirujuk sebuah oven pembakar roti berjenama Panasonic, Model: NT-GT1 untuk dibaiki. Masalahnya ialah boleh dihidupkan tetapi tidak panas.
Pandangan hadapan pembakar roti
Apa yang terlintas di kepala saya sebelum membukanya ialah kerosakan pada bahagian pemanas (filamen pemanas putus) atau 'thermal fuse' putus.
Made in China
Setelah diperiksa ternyata salah satu filamen pemanasnya putus dan thermal fius juga putus. Memandangankan ini merupakan kali pertama membaiki oven, maka saya ingin lihat bagaimana rupa filamen tersebut, kemungkinan boleh disambung balik...
Buka pemanas yang rosak
Gambar berikut merupakan pandangan pertama setelah filamen tersebut dibuka, ternyata ianya memang putus.
Putus filamennya...
Seterusnya saya mengeluarkan keseluruhan filamen tersebut dan saya berpendapat filamen tersebut boleh disambung kembali dan boleh digunakan.
Setelah di keluarkan dari tiubnya..

Bersihkan bahagian yang ingin disambung...
Seterusnya saya bersihkan bahagian filamen yang putus dengan kertas pasir dan sambung kembali dan anda boleh melihatnya seperti pada gambar di bawah.
Dah sambung balik...
Seterusnya saya juga menggantikan thermal fius yang putus. Untuk pengetahuan semua, anda tidak boleh menggunakan alat pateri (soldering iron) untuk menyambungkan thermal fius. Sebabnya, thermal fius akan putus sebelum digunakan akibat panas melampau ketika disambung menggunakan soldering iron.
Pasang balik & periksa thermal fuse
Setelah selesai menggantikan komponen serta menyambung kembali filamen pemanas, saya sempat periksa rintangan pada filamen pemanas dan gambar berikut menunjukkan bacaan rintangannya.
21.9Ω bacaan filamen atas

18.8Ω bacaan filamen bawah

39.6Ω jumlah bacaan kedua-dua filamen
Setelah berpuas hati dan pasti tiada kerosakan lagi, maka barulah saya bekalkan arus eletrik dan uji oven tersebut.
Tested - ok
Selamat mencuba...

2 comments:

  1. Hi bro, my panasonic toaster oven same with your problem, may i know where to buy the thermal fius ( heating element tube ), i am from KL, hope to hear from you ASAP, thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. You can easily get the thermal fuse at nearby electronic shop. Heating element is a bit hard to get, I just reconnect the broken element and it is still function until today. I'm from Miri, Sarawak sir.

      Delete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.