Tuesday 16 April 2019

DELL E178FPc monitor repair

Hari ini saya dirujuk sebuah monitor berjenama DELL, Model: E178FPc. Masalahnya ialah tiada gambar tetapi backlight menyala. Sebelum ini saya pernah membaiki monitor DELL bersaiz 15 inci dan 16 inci, kali ini 17 inci pula.
Jenama: DELL, Model: E178FPc
Perkara pertama yang terlintas di fikiran saya sebelum membuka dan membuat pemeriksaan ialah kemungkinan LCD rosak atau power board tidak menghasilkan arus eletrik yang mencukupi serta berterusan untuk menghidupkan monitor tersebut.
backlight sahaja yang menyala
Mari kita buka dan lihat apa di dalamnya...
Bersihkan apa yang patut...
Hanya dua keping papan litar sahaja kelihatan dan seperti biasa saya akan memeriksa voltan output pada papan litar tersebut. Untuk makluman, power board untuk 15", 16" & 17" adalah berbeza.
2 keping papan litar sahaja...

Antara ketiga-tiga monitor tersebut, power board monitor 16" paling banyak komponen dan komponen paling sedikit ialah pada power board monitor 17".
Hanya 5V sahaja yang digunakan...
Setelah diperiksa bahagian output, voltan 5V hanya mendapat bacaan 4.6V sahaja. Tidak banyak komponen yang ada dan setelah diperiksa menyeluruh, saya cuma menjumpai 3 biji kapasitor yang harus diganti seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Power board (rujukan: 715G2853-1)
Setelah diganti kapasitor tersebut dan diuji, masalah tetap sama iaitu tiada gambar tetapi backlight menyala,
680uF cuma tinggal 19.6nF. hahaha...
Oleh kerana power board telah dibaiki dan voltan output 5V telah stabil setelah kapasitor diganti, maka seterusnya saya mengesyaki terdapat kerosakan pada T-Con board iaitu papan litar yang disambung terus ke skrin LCD.
Fius putus, halus tak?
Jika dilihat pada gambar di atas, komponennya sangat halus dan mahu tak mahu, saya terpaksa cuba periksa dengan harapan menjumpai sesuatu yang mengalami kerosakan.
Dah nampak?
Nasib menyebelahi saya apabila saya menjumpai salah satu fius didapati putus. Fius tersebut dilabelkan dengan huruf "K" yang bermaksud fius tersebut ialah 1.5A.
Nasib baik telefon bimbit sekarang canggih...
Setelah fius tersebut diganti dan diuji, kini skrin LCD mengeluarkan gambar seperti yang boleh dilihat pada gambar berikut.
Tested - ok

Tested - ok

Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.