Friday 29 September 2023

Water air purifier/revitalizer

Semalam saya dirujuk sebuah 'air revitalizer' yang tidak diketahui jenama serta model sebab pemilik hanya menghantar sebahagian sahaja (tidak lengkap) minta untuk dibaiki.

Air purifier/revitalizer

Pemilik hanya memberitahu saya ianya gagal berfungsi sahaja apabila dibekalkan arus elektrik.

Buka skru bahagian bawah...

Sewaktu saya mengujinya, saya dapati motor hanya bergegar sahaja tetapi tidak berpusing.

Setelah penutup dibuka...

Setelah dibuka serta diperiksa, saya dapati motor gagal berpusing sebab bahagian 'copper bush' tidak bebas berpusing.

Bubuh gris pada motor...

Saya bersihkan 'copper bush' dan bubuh sedikit gris pada bahagian pengandar serta bahagian dalam 'copper bush'.

Siap...

Masalah motor gagal berpusing selesai setelah diminyakkan namun masalah seterusnya ialah gagal menyedut air.

Lubang air sumbat...

Pemeriksaan pada penutup saluran yang menyedut air didapati sumbat dan masalah selesai setelah lubang tersebut telah dibersihkan.

Siap...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.