Monday 11 September 2023

Kembara Kenali Borneo - YDPA

YDPA Sultan Abdullah telah memulakan konvoi Kembara Kenali Borneo dari Tawau, Sabah pada 03/09/2023 dan dijangka berakhir di Teluk Melano, Kuching, Sarawak pada 13/09/2023.

Konvoi tersebut telah tiba di Miri, Sarawak pada 09/09/2023 dan gambar di atas serta di bawah saya rakam sewaktu memperbaharui cukai jalan kereta di UTC Miri.

Orang ramai berbaris di sepanjang laluan konvoi menunggu ketibaan YDPA bersama permaisuri dan banyak klip video boleh ditonton secara langsung di media sosial.

Seingat saya, ini merupakan kali ke-2 YDPA melawat lokasi keberadaan saya dalam kira-kira berselang 40 tahun.

Seingat saya kali pertama YDPA melawat lokasi keberadaan saya ialah sewaktu di bangku sekolah rendah. Kami juga disuruh oleh pihak sekolah berbaris di sepanjang jalan bermula dari lapangan terbang Marudi.

Ini merupakan situasi yang jarang-jarang berlaku di Sarawak dan tidak hairan lah orang ramai sanggup berpanas serta berhujan menanti ketibaan YDPA.

Banyak jalan-jalan telah diturap semula terutamanya melibatkan laluan konvoi termasuk 'protocol road' baru-baru ini bagi menyembunyikan persepsi tidak baik rangkaian infrastruktur jalan raya di Borneo.

Semoga YDPA boleh menilai sendiri jurang perbezaan pembangunan di antara Malaya dan Borneo melalui konvoi kembara kali ini.

Daulat Tuanku...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.