Wednesday 27 September 2023

Amanah Saham Malaysia 3 (ASM 3)

Asal usul ASM 3 ialah Amanah Saham 1Malaysia (AS1M) yang telah dijenamakan semula pada 15/10/2018. AS1M diperkenalkan sewaktu Dato Seri Najib Razak menjadi perdana menteri Malaysia ke-6.

Buku pelaburan ASM & ASW

Begitu juga ASM 2, asal usulnya ialah Amanah Saham Wawasan 2020 (ASW2020) yang dilancarkan pada 28/8/1996 oleh perdana menteri ke-4, Tun Dr Mahathir Mohamad dan juga telah dijenamakan semula pada pada 15/10/2018.

Gagal...

Selama ini saya tidak pernah melabur dalam AS1M walaupun telah dijenamakan kepada ASM 3 namun beberapa hari lepas hati saya terbuka untuk mencuba. Masalah utama pelaburan di bawah seliaan ASN untuk golongan bukan bumiputera ialah kehabisan kuota.

Berjaya...

Setelah mencuba seharian, akhirnya saya berjaya melabur sebanyak RM100.00 sahaja seperti boleh dilihat pada gambar tangkap layar di atas dan di bawah.

100 unit sahaja...

Saya juga mencuba untuk membuat pelaburan tambahan beberapa hari berikutnya namun tidak berjaya dengan mesej kehabisan kuota seperti boleh dilihat pada gambar tangkap layar di bawah.

Habis kuota...

Percubaan membuat pelaburan tambahan pada 27/09/2023 berakhir dengan mesej seperti boleh dilihat pada gambar tangkap layar di bawah.

Mesej 'dana tidak tersedia untuk transaksi' di atas muncul adalah disebabkan urusniaga telah digantung bagi memberi laluan proses mengira serta pemberian dividen pada hujung bulan ini (30/09/2023).

27/09/2023

ASM & ASM 2 telah mengumumkan dividen sebanyak 4.50% tahun ini dan saya menjangkakan ASM 3 juga bakal mendapat kadar dividen yang sama.

Gambar tangkap layar di atas ialah penyata akaun bank saya setelah berjaya membuat pelaburan pada 25/09/2023. Pihak ASN telah memasukkan sebanyak satu sen (MYR0.01) ke dalam akaun bank saya pada hari berikutnya (26/09/2023). Mungkinkah ianya dividen yang saya dapat setelah membuat pelaburan sebanyak RM100.00 untuk sehari?

Masih dalam proses pengesahan...

Dalam masa yang sama saya telah mengemaskini data akaun bank pada aplikasi myASNB namun masih dalam proses pengesahan seperti boleh dilihat pada gambar tangkap layar di atas.

Masih menunggu kelulusan...

Bagaimana transaksi satu sen ke akaun bank saya berjaya dilakukan jika belum mendapat pengesahan serta kelulusan?

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.