Friday 8 September 2023

ABB dimmer repair

Sekali sekala saya juga pernah dirujuk dimmer berjenama ABB seperti ini untuk dibaiki.

ABB dimmer

Majoriti masalah yang dirujuk ialah tiada output dan lampu yang ingin dikawal tidak menyala.

Setelah dibuka...

Dua komponen yang sering menjadi punca kerosakkan ialah:-

  1. Thermal fuse (15A, 130C)
  2. Varistor (P250L20)
Dua komponen kelihatan terbakar...

Untuk pengetahuan semua, fungsi kedua-dua komponen (varistor & thermal fuse) ialah untuk keselamatan dan ianya rosak disebabkan terlebih voltan atau 'wear & tear'.

Varistor & thermal fuse hangus...

'Wear & tear' yang saya maksudkan ialah varistor mempunyai jangkahayat dan akan rosak bila tiba masanya.

Gantikan varistor & thermal fuse yang baharu...

Gambar di atas menunjukkan varistor serta thermal fuse yang rosak telah saya gantikan dan ianya kembali berfungsi semula serta masih boleh digunakan.

Testing (voltan minima 50v)

Voltan minima yang saya dapat dari dimmer ini ialah 50v dan voltan maxima pula ialah sama dengan voltan bekalan seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Testing (voltan maxima = bekalan)

Klip video di bawah saya rakam sewaktu mengujinya setelah dibaiki.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.