Monday 18 September 2023

Milwaukee M12 battery repair

Sebelum ini saya pernah kongsikan pengalaman dirujuk bateri Milwaukee M18 untuk dibaiki dan anda boleh rujuk di sini.

Hari ini saya kongsikan pula pengalaman dirujuk bateri Milwaukee M12 dengan masalah:-

  1. Kadang-kadang tidak dapat dicas
  2. Cas cepat penuh bila dicas
  3. Cas cepat habis bila digunakan

3.521v
Bedasarkan pengalaman lepas, masalah sedemikian adalah disebabkan voltan pada sel bateri tidak seimbang. Bateri ini mempunyai 6 biji bateri lithium yang disambung selari serta bersiri.

Cas secara manual...

Bacaan voltan yang saya dapat ketika diukur dengan menggunakan multimeter pada bateri yang disambung selari ialah 2.9v, 3.5v, 2.9v.

Proses mengecas...

Apa yang saya lakukan supaya kesemua cas baterinya seimbang ialah dengan melakukan pengecasan secara individu pada bateri yang bacaan voltannya 2.9v sehingga 3.5v.

Penuh dicas...

Setelah voltan ketiga-tiga sel seimbang pada 3.5v, saya cas bateri tersebut dengan menggunakan pengecasnya sehingga penuh.

Klip video di atas adalah bacaan kesemua sel yang telah penuh dicas dan kesemuanya seimbang pada 4.11v.

Bateri ini juga telah berjaya diselamatkan serta kembali berfungsi tanpa masalah seperti sebelumnya.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.