Wednesday 13 September 2023

HOIOTO ADS-65LSI-12-1 switching adapter repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman dirujuk sebuah adapter jenis SMPS (switching mode power supply) dengan masalah tiada output.

Bacaan voltan output yang saya dapat sewaktu mengujinya ialah kurang daripada 1vdc iaitu kira-kira 0.4v sahaja.

Setelah penutup di buka...

Jika kita berhajat membaikinya, kita harus membukanya dan masalah utama ialah bagaimana membukanya. Saya biasanya akan mengetuk bahagian tepi dengan menggunakan tukul perlahan-lahan sehingga terbelah dua.

Buang pateri untuk buka untuk keluarkan papan litar...

Bahagian dalam adapter ini dibalut dengan kepingan aluminium sebagai 'ground/earth' dan cara membukanya ialah dengan membuang pateri bahagian yang telah saya tandakan pada gambar di atas.

Gantikan 2 biji 1500uf, 16v dengan sebiji 3300uf, 16v

Pemeriksaan dengan pandangan mata kasar mendapati dua biji kapasitor bahagian output dengan rating 1500uf, 16v telah kembung. Kedua-dua kapasitor tersebut disambung selari dan saya telah gantikan dengan sebiji kapasitor 3300uf, 16v.

Tested - ok

Masalah tiada output selesai dan setelah diuji, saya dapat bacaan voltan output 12.30vdc seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

kapasitor 1500uf, 16v rosak (kembung)

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.