Saturday 16 September 2023

Shopee return/refund

Baru-baru ini saya telah dirujuk sebuah microwave berjenama Panasonic dengan masalah kerosakkan magnetron. Saya telah membeli magnetron melalui Shopee dengan nombor rujukan yang sama iaitu 2M236-M1.

Sewaktu menerima magnetron yang telah dibeli dan diuji, ianya juga gagal berfungsi seperti boleh ditonton pada klip video di atas iaitu 'cut-off' setelah 23 saat dihidupkan.

Klik 'Return/Refund' pada aplikasi shopee...

Untuk kepastian ianya masalah magnetron, saya telah uji microwave tersebut dengan menggunakan magnetron elok namun kurang/lambat panas yang masih disimpan suatu ketika dahulu serta pernah dikongsikan di sini.

Bungkus & hantar ke pusat kurier...

Setelah berpuas hati, saya menghubungi penjual dan bersetuju untuk 'return/refund'. Proses 'return/refund' kini telah dinaiktaraf serta lebih mesra pelanggan.

Selepas diterima oleh pejabat kurier...

Saya cuma perlu klik 'return/refund' melalui aplikasi shopee, isi tempat kosong yang ada/ditanya & hantar ke pejabat kurier yang berdekatan sahaja.

Setibanya di pejabat kurier, saya cuma perlu tunjukkan 'bar code' pada aplikasi shopee untuk diimbas.

Status...

Proses 'refund' hanya selesai setelah barang yang dipulangkan telah diterima oleh penjual.

Approved...

Kini pihak shopee tidak lagi menahan wang kita di shopeepay dan dipulangkan pada hari berikutnya.

E-mail...

Walaupun kita tidak perlu menanggung kos memulangkan barangan kepada penjual namun kita juga tidak mendapat kembali kos penghantaran sewaktu membeli.

Inilah kerugian yang tidak dapat dielakkan jika melibatkan barang yang rosak dihantar kepada kita.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.