Tuesday 5 September 2023

FreshpackPro-HP SL-1001 vacuum sealer repair

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah 'vacuum sealer' dengan masalah proses vacuum gagal berfungsi.

FreshpackPro-HP vacuum sealer

Sewaktu saya mengujinya, ianya boleh dihidupkan serta boleh melakukan 'sealing' namun gagal 'vacuum' (menyedut udara).

Model: SL-1001

Lampu hijau berkelip-kelip setelah butang vacuum ditekan namun senyap tanpa sebarang aktiviti.

Setelah dibuka...

Saya menjangkakan mungkin masalah motor, pam atau mungkin ada komponen pada papan litar yang rosak.

Tiada kerosakkan komponen pada pada papan litar...

Pemeriksaan dengan pandangan kasar pada papan litar tidak menemui sebarang komponen yang rosak.

Motor pam gagal berfungsi...

Seterusnya saya uji motor pam dan mendapati ianya gagal berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik 12v.

Setelah pam dibuka...

Bahagian dalam pam kelihatan berkarat setelah dibuka dan motor juga gagal berpusing bila ditolak dengan jari.

Selengara motor...

Saya buka motor untuk melakukan proses penyelengaraan dan bahagian pengandar motor saya bubuh gris agar licin.

Bubuh gris...

Setelah motor siap diselengara serta diuji, motor boleh berpusing namun sebiji kapasitor yang disambung selari sangat panas walaupun diuji sekejap sahaja.

Litar pintas pada kapasitor (104 = 100nf)

Pada mulanya saya potong/buang kapasitor tersebut dan dipasang kembali ke papan litar untuk diuji.

Kapasitor 104 rosak...

Walaupun motor boleh berfungsi bila diuji dengan menggunakan transformer 12v namun ianya gagal berfungsi setelah dipasang ke papan litar sebab tiada kapasitor yang berlabel 104 disambung selari.

Gantikan kapasitor baharu...

Masalah selesai setelah saya gantikan kapasitor dengan nombor rujukan 104 (100nf) pada bahagian motor seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.